lördag 29 mars 2014

Kontakt med media!

Vi har pratat om det förut. Vi behöver synas. Fler människor behöver få höra talas om Square Dance! Genom att höja kunskapen och intressen hos allmänheten tror jag att vi på sikt kommer att locka till oss fler nya dansare. Därför är det två saker som jag gärna förespråkar, kontakt med kommunen och kontakt med media!

Det är bra om man på kommunen känner till er verksamhet, de behöver veta att det överhuvudtaget finns Square Dance på orten och vilken/vilka klubbar som är aktiv samt hur man kommer i kontakt med er. Det kan vara användbart vid kursstarter att nå ut med information genom flera olika kanaler, att få hjälp med uppvisningar och annat. På många kommunhemsidor kan det också finnas information för nyinflyttade och där är det toppen om man kan ha med en ruta om er Squaredansklubb och kontaktinformation. Vi vill nå ut med att vi finns på orten och att vi dansar och ha trevligt, och många kommuner och också väldigt måna om att gynna verksamheten på orten och lokala aktiviteter.

Kontakt med media är också bra! Vid enskilda evenemang eller danser kan man med fördel bjuda in journalister till att bevaka, ta bilder och skriva om det ni gör. Så gjorde jag nu inför Buffalo Squares Ungdomsdans i Jönköping! Jag sökte på Google efter "tv i jönköping", "radio i jönköping" samt "tidningar i jönköping" och fick fram ett antal träffar. På många hemsidor finns de knappar med "Kontakta oss" eller "Tipsa oss" och genom att snoka runt lite kunde jag hitta några mailadresser. I första hand försökte jag få kontakt med lokala medier, och redaktioner som är ansvariga för Kultur och Nöje. Sedan skickade jag några mail, som till exempel det här:

Hej!
Jag heter Jon och jag håller på med Square Dance, en trevlig, rolig och nyttig fritidsaktivitet! Square Dance kommer ifrån USA men expanderade i Europa under 1980-talet och finns nu i nästan hela Sverige!

Dansen är spontan, noggrant koordinerad och lätt att lära! Aktiviteten erbjuder social samvaro, vardagsmotion, skratt och många nya vänner - en välkommen oas i vardagen för många!

Helgen den 21-23 mars i år kommer vi i ungdomsföreningen Buffalo Squares att anordna en dans strax utanför Jönköping (Gustaf Adolfs Bygdegård) och det hade varit kul om ni skulle vilja göra något reportage eller så? Det som jag tycker är viktigt är att fler människor får höra talas om den här aktiviteten!

Jag hoppas att ni tycker det här låter som något intressant att ta med! Det kommer bli många glada ungdomar, färgglada kläder, musik och rörelse!
Tack på förhand!

Värre än så behöver det inte vara! Jag fokuserar på att skrivet enkelt och trevligt. Presenterar mig och dansen kort och konkret utan att snurra in på onödiga detaljer. "Det här och det här och det här". Sedan berättar jag vad vi kommer att göra, vi ska göra en rolig och trevlig grej och tänkte bara höra om det skulle vara intressant för dem att bevaka. Budskapet är kort, klart, glatt och enkelt. Det här och liknande mail skickade jag till olika radiokanaler, olika TV-kanaler och olika tidningar, allihop med lokal anknytning till Jönköping med omnejd. Jag fick inte så många svar.

Man måste förstå att det inte alltid passar eller finns tid och resurser. Andra reportage kan vara viktigare och som en mindre nöjesnyhet kommer vi nog alltid att komma längre ner på prioriteringslistan. Men på fredagen innan dansen började så ringde min telefon och det var ett par olika redaktioner som ville veta lite mer om helgen, plats och vilka tider som gällde. Vi får respektera att en redaktion kanske inte kan schemalägga och planera sin verksamhet för två veckor framåt utan att nyheter är en färskvara.

Jag skickade många mail. Jag fiskade med nät. Resultatet blev att vi fick två napp! Den ena reportern kom på lördagen och den andra på söndagen. Så här blev reportaget i Jnytt och så här såg det ut i Jönköpingsposten.

Istället för att dansa i hemlighet på en enskild bygdegård så förekom vi nu i media. Istället för att vara helt anonyma så lämnade vi nu ett spår ifrån oss. Och det kostade bara ett par mail.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar